Kategorie

Najczęściej kupowane

Informacje

Nowe produkty

Kondensator w silnikach indukcyjnych 1- fazowych (błędnie zwany również cewką) służy do "utworzenia" dodatkowej fazy (przesunięcia fazowego), niezbędnej do uruchomienia i pracy silnika.

Właściwy dobór kondensatora do 1-fazowego silnika indukcyjnego prądu zmiennego zależy od funkcji jaką spełnia w silniku oraz od typu silnika. 

Kondensator może służyć jako:

1. Kondensator pracy silnika 1-fazowego
2. Kondensator rozruchowy silnika 1-fazowego
3. Kondensator do uruchomienia silnika 3-fazowego w instalacji 1-fazowej

W przypadku p.1 i p.2 silnik przystosowany jest konstrukcyjnie do podłączenia z kondensatorem o zaprojektowanej pojemności i w takich przypadkach należy stosować kondensator prądu zmiennego o parametrach podanych na tabliczce znamionowej silnika lub o pojemności odczytanej z oryginalnego kondensatora w uF.

W przypadku p.3. Silnik nie jest przystosowany konstrukcyjnie do pracy w instalacji 1-fazowej i należy liczyć się z utracą mocy silnika oraz o znacznie mniejszym momencie rozruchowym niż w przypadku zasilania z instalacji 3-fazowej.

Silniki indukcyjne 1-fazowe

Jeśli nie ma możliwości określenia dokładnej pojemnosci oryginalnego kondensatora prądu zmiennego do silnika indukcyjnego, można przyjąć dla silników 1-fazowych:

  • Kondensator pracy: 22uF - 25uF na każdy 1kW mocy silnika
  • Kondensator rozruchowy: 70uF - 140uF na każdy 1kW mocy silnika


Napięcie nominlne kondensatora 320VAC - 450VAC (na napiecie przemienne)
Przy podłączeniu kondensatora polaryzacja biegunów  nie ma znaczenia.

Kondensator rozruchowy występuje w silnikach z wyłącznikiem rozruchowym. Jeśli w silniku występuje tylko kondensator pracy, to pełni on również funkcję kondensatora rozruchowego.



Silniki indukcyjne 3-fazowe

Należy liczyć się z utracą mocy silnika oraz o znacznym spadku momentu rozruchowego niż w przypadku zasilania z instalacji 3-fazowej. Można przyjąć dla silników 3-fazowych:

  • Kondensator 70uF na każdy 1kW mocy silnika.

Napięcie nominlne kondensatora 320VAC - 450VAC (na napiecie przemienne)
Przy podłączeniu kondensatora polaryzacja biegunów  nie ma znaczenia.

UWAGA !

Powyższe przykłady wkazują jedynie wartości przykładowe i nie mogą być traktowane jako zasada prawidłowego doboru kondensatora do silnika. Po dobraniu w ten sposów wartości pojemności kondensatora należy kontrolować czy silnik nie przegrzewa się podczas pracy.